Barnets personlige udvikling
Jeg kan!
Barnets personlige udvikling grundlægges i de tidligste år, og det er derfor af stor betydning, at vi får tilrettelagt et miljø, hvor det enkelte barn bliver set, som det unikke menneske det er.
Tema: Barnets alsidige personlige udvikling.
Læringsmål:
- lære sig selv at kende både fysisk og psykisk.
- have stimuleret sin nysgerrighed
- have mulighed for at opleve livsglæde og udvikle et positivt livssyn.
- opleve at det er i orden at tale om ting, der gør ondt
- have udviklet selvværd og selvtillid.
- have mulighed for at fantasi og kreativitet kan udfolde sig.
- kunne motivere sig selv.
- have styrket sin medfødte evne til indlevelse og medfølelse.
- have styrket evnen til at sætte egne mål og forfølge dem.
- lære egne følelser at kende og lære at bruge dem hensigtsmæssigt.
- kende egne grænser og kunne sige til og fra over for andre.-være opmærksom på og acceptere andres følelser og grænser
Metode:
- anerkende barnet som det er, med de styrker og svagheder det har.
- fokusere på barnets stærke sider, for at kunne hjælpe med at udvikle de svage sider.
- rumme hele barnets følelsesliv.
- hjælpe med at sætte ord på de svære følelser.
- tage barnet alvorligt i de ting, det beskæftiger sig med.
- give opgaver og ansvar i forhold til barnets formåen.
- have en god omgangstone og være gode rollemodeller.
- sammen med barnet søge efter muligheder i stedet for begrænsninger.
- se forskellighed som en styrke i stedet for en belastning.
- give barnet mulighed for at opleve succes.
- opmuntre barnet til at prøve igen. Det er iorden ikke at kunne noget endnu.
- give mulighed for at hjælpe og trøste hinanden
- -hele tiden vurdere om vi ved at ændre vores tilgang til barnet, kan være medvirkende til en udvikling
- Vi laver jævnligt Heltetræning
Tegn på læring:
- virker glad og harmonisk
- har lyst til at lære nyt.
- øver sig igen og igen for at lære nyt
- drager omsorg overfor de andre børn.
- får selvværd
- reagerer eftersituationen hensigtsmæssigt
Dokumentation:
- Vi beskriver barnets personlige udvikling til forældresamtaler.
- Vi fotograferer barnet i forskellige situationer.
- Vi interviewer barnet om sin opfattelse af sig selv.